JUDGE: Hoe maak je contact in de echte wereld?

JUDGE is de titel van de nieuwe theatervoorstelling van Podiumacademie Twente. Zes jonge acteurs trekken met deze voorstelling langs scholen en gaan met leerlingen in gesprek over oordelen, veroordelen en écht contact maken.

De voorstelling is door de jongeren zelf geschreven onder begeleiding van theatermaker Nadieh Graumans-Tigchelaar. JUDGE is de vijfde voorstelling waarmee studenten van ROC Twente het land in trekken, daarbij opnieuw ondersteund door de Leonardus Stichting.

Oordeel

In JUDGE staan drie jongeren voor een gemeenschappelijke uitdaging: hoe ga je om met het oordeel van anderen en dat van jezelf? In een wereld waar communicatie via sociale media de norm is gaan ze op zoek naar contact.

De acteurs werpen allerlei eigentijdse vragen op. Kun je een polletje plaatsen in de echte wereld? Hoe kun je iets delen, zonder het te posten? En kun je erop vertrouwen dat de ander zegt wat hij denkt, of moet je gedachten kunnen lezen om te weten wat iemand echt van je vindt?

Loslaten

Wanneer de jongeren elkaars paden kruisen, blijken hun oordelen over elkaar en zichzelf hen meer in de weg te staan dan ze dachten. Hoe ver gaan ze om het oordeel van anderen te ontlopen? En kunnen ze de oordelen die ze over zichzelf hebben gevormd, loslaten?

De voorstelling is bedoeld voor de bovenbouw van het VO en het eerste twee lesjaren van het MBO. Scholen die interesse hebben in JUDGE kunnen contact opnemen met Nadieh Graumans-Tigchelaar: ntigchelaar@rocvantwente.nl.

Klaslokaal

De acteurs spelen de voorstelling van november 2024 tot en met januari 2025 in klaslokalen, een gymzaal of in een andere afgesloten ruimte. De voorstelling inclusief nagesprek duurt 60 minuten en is bedoeld voor één klas of maximaal 35 personen. De acteurs kunnen drie voorstellingen per dag geven. Een digitaal educatiepakket is beschikbaar.