Levensbeschouwing in onderwijs
Met hulp van waaier in gesprek over ‘lastige thema’s’
Een waaier helpt leerkrachten van scholengemeenschap Greijdanus om met jongeren in gesprek te gaan over zichzelf, de ander, de wereld en hun wereldbeeld. Deze waaier (zie foto) is door de school zelf ontwikkeld met subsidie van de Leonardus Stichting.
Doel van het project is de vorming van jongeren van 10-14 jaar te bevorderen. Een groep leerkrachten van PO en VO ontwikkelde vier verschillende onderwijscontexten. Deze zijn kort en bondig beschreven in de waaier.
Ganzenbord
De contexten zijn gevarieerd. Zo is er een ganzenbord beschikbaar om op een speelse manier met leerlingen in gesprek te gaan over hun wereldbeeld. Daarnaast is er een beschrijving van een kunstproject gemaakt en een tool voor gesprekken over ‘lastige thema’s’. Ook is er een voorstel beschikbaar hoe jongeren met ‘onbekenden’ in aanraking en in gesprek komen.
Waaier aanvragen
Scholen die geïnteresseerd zijn in deze waaier kunnen een exemplaar aanvragen bij de Leonardus Stichting door een mail te sturen naar info@leonardusstichting.nl.
Reflectie
Komend seizoen gaat de werkgroep van Greijdanus verder. De focus ligt dan op de vraag op welke wijze je als docent ‘reflectie’ op jezelf, de ander, de wereld en je wereldbeeld kunt bevorderen.
Greijdanus heeft vestigingen in Zwolle, Meppel, Enschede en Hardenberg.