Na speelhoek op school nu ook een burgerschapshoek
Michelle Evertse is coördinator burgerschap voor twintig basisscholen in Gelderland. Met steun van de Leonardus Stichting zorgt zij er bijvoorbeeld voor dat iedere school een burgerschapshoek heeft. In dit artikel vertelt ze meer over burgerschap, zichzelf en het project.
Wat is burgerschap?
Sinds 2021 is er een nieuwe wet van kracht binnen het onderwijs. Volgens deze wet moeten scholen actief burgerschap en sociale cohesie bevorderen. Alle leerlingen moeten leren over de basiswaarden van de Nederlandse rechtsstaat en democratie, zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit.
Maar burgerschap is meer dan een verplicht onderdeel van het curriculum; het is een onmisbare basis om leerlingen te leren hoe ze met elkaar en met de wereld om hen heen om kunnen gaan. Het gaat over respect, verantwoordelijkheid en samenleven in een diverse maatschappij.
Wie ben ik?
Mijn naam is Michelle Evertse en ik werk inmiddels ruim zes jaar in het primair onderwijs. Als leerkracht heb ik altijd veel plezier gehad in het werken met kinderen en het bijdragen aan hun groei en ontwikkeling. Twee jaar geleden ben ik gestart met de master Onderwijswetenschappen. Ik wilde mijzelf verder ontwikkelen en een bredere bijdrage leveren aan het onderwijs, niet alleen in de klas, maar ook op beleidsniveau.
Deze ambitie sloot perfect aan bij een kans die zich voordeed binnen SKBG, de stichting waar ik werkzaam ben. SKBG (Stichting Katholiek Basisonderwijs Gelderland) is een onderwijsstichting die 20 basisscholen in Noord- en Oost-Gelderland onder haar hoede heeft. De stichting heeft een duidelijke missie: kwalitatief hoogwaardig en toekomstgericht onderwijs bieden, waarin ieder kind de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Burgerschap speelt een belangrijke rol in deze missie, omdat het leerlingen voorbereidt op hun rol in een diverse en veranderende maatschappij.
Op dit moment combineer ik mijn werk als leerkracht met mijn rol als burgerschapscoördinator. Twee dagen per week sta ik voor de klas, terwijl ik de andere twee dagen volledig besteed aan het ontwikkelen en coördineren van burgerschapsonderwijs.
Hoe ziet mijn dag eruit?
Als burgerschapscoördinator binnen SKBG is geen dag hetzelfde. Mijn focus ligt op het versterken en borgen van de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs en dat betekent dat ik voortdurend in beweging ben. Op dit moment ben ik vooral veel op pad om directeuren te bezoeken. Tijdens deze gesprekken bespreken we hoe burgerschapsonderwijs op hun school wordt vormgegeven en wat hun ambities zijn. Door goed te luisteren en vragen te stellen, krijg ik inzicht in hun behoeften en kan ik hen ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van een passend beleidsplan.
Tegelijkertijd werk ik achter de schermen aan een overzichtelijk stappenplan dat scholen helpt bij het schrijven en implementeren van hun burgerschapsbeleid. Dit stappenplan combineert kennis over de wettelijke eisen en onderwijsvrijheid met praktische handvatten. Ik wil hiermee niet alleen de kwaliteit verhogen, maar ook het proces voor scholen vereenvoudigen.
Welke rol speelt de Leonardus Stichting
Met de steun van SKBG ben ik vorig jaar gestart met het opzetten van een burgerschapsproject binnen de stichting. Toen lag de focus vooral op het schrijven van een beleidsplan. Inmiddels hebben we al flinke stappen gezet, maar door de subsidie van de Leonardus Stichting kan ik ook dit schooljaar alle scholen een stapje verder helpen.
Een concreet voorbeeld van het verschil dat dit project heeft gemaakt, is de oprichting van een speciale burgerschapshoek. In deze hoek wordt al het lesmateriaal rondom burgerschap verzameld, zoals boeken, spellen, posters en werkbladen die onderwerpen als democratie, diversiteit en duurzaamheid behandelen. Deze hoek fungeert als inspiratiebron en werkplek voor zowel leerlingen als leerkrachten. Kinderen kunnen er zelfstandig of in groepjes werken aan opdrachten, terwijl leerkrachten het materiaal gebruiken om hun lessen te verrijken. De zichtbare aanwezigheid van burgerschap in de school stimuleert gesprekken en bewustwording bij leerlingen en maakt het thema een natuurlijk onderdeel van de dagelijkse schoolcultuur.