Zwolse jongeren gaan uitdaging aan in Noorwegen

Een groep jongeren uit ‘achterstandswijk’ Diezerpoort in Zwolle mocht van 28 mei tot en met 4 juni met steun van de Leonardus Stichting naar Noorwegen. ,,Weg uit de omgeving van thuis, samen in de natuur ervaringen opdoen en delen met elkaar.’’

Het project is opgezet door Youth for Christ. ,,In de praktijk zien we regelmatig dat jongeren in deze wijk na hun leerplicht thuis komen te zitten en moeilijk aan het werk komen…. We willen de jongeren die meegaan op reis naar Noorwegen een kans geven om buiten hun comfortzone te komen en zo stappen te kunnen zetten om zich te ontwikkelen.’’

Goed idee

Volgens Marten Timmer, een van de vijf begeleiders van de negen jongeren, is het project voor herhaling vatbaar. ,,Een aantal jongeren vindt dit een goed idee en heeft al aangegeven dat ze wel mee willen! We zullen dit wel dichter bij huis doen.’’

Timmer maakte het volgende verslag van de reis naar Noorwegen:

,,Uitgezwaaid door ouders vertrokken we naar Noorwegen. Na een lange tocht sliepen we twee nachten op een camping. We beklommen de Preikstölen, een klim van ongeveer 3 kilometer. Voor veel jongeren was het een mentale en fysieke uitdaging, maar het is ze allemaal gelukt. Het uitzicht was geweldig en ze waren trots op zichzelf.

Kampvuur

We hebben ook een nacht geslapen op een eiland in de zee, een stukje uit de kust. Zelf sliep ik onder een groot zeil, een zelfgebouwde tent, met een andere jongere. Die wilde wel eens uitproberen hoe het is om te survivallen. Een mooie ervaring was dit voor hem. En slapen op een eiland was sowieso een mooie ervaring voor iedereen. We fileerden zelf een zalm die we bakten boven een kampvuur, en sliepen in de buitenlucht.

We trotseerden de rivier met raften. Niet iedereen durfde dit aan en sommigen stapten uit voor we het woeste stuk in gingen. Goed van ze om hun grens te ontdekken en dat ze dit aan durfden te geven.

Telefoon

Alles bij elkaar was het een mooie reis waar we ook hebben gedeeld over God, Jezus en andere aspecten van het leven. Tegelijk zag ik hoe de levens van deze jongeren beïnvloed zijn door hun thuissituaties. Sommigen werden bijna elke dag gebeld of geappt over hoe het daar was. Elk detail of ruzietje werd meteen doorgestuurd en het thuisfront was overal van op de hoogte. Dit laat meteen zien hoeveel invloed het gebruik van de telefoon heeft. Het is goed om verbonden te zijn met huis en buurt, maar dit is wel heel extreem.

We kijken terug op een mooie en geweldige week. En het geeft meteen inspiratie voor mijzelf om hier meer mee te gaan doen. Het lijkt mij gaaf om vaker met jongeren een paar dagen weg te gaan en te gaan kamperen. Weg uit de omgeving van thuis, samen in de natuur ervaringen op doen en delen met elkaar. En uiteraard dan zo min mogelijk met de mobiele telefoon.’’